WIŚLANA TRASA ROWEROWA WTR

W zamyśle jest szlakiem rowerowym umożliwiającym pokonanie Polski z południa (od źródeł Wisły) na północ (do Gdańska), lub odwrotnie, poruszając się wałami wiślanymi oraz drogami przyjaznymi dla turystyki rowerowej. Odnoga WTR-u prowadząca do Bielska-Białej znajduje się w Zabrzegu nieopodal Zapory Goczałkowickiej prowadzi malowniczymi terenami do Doliny Wapienicy w Bielsku-Białej. 

Przebieg WTR na terenie woj. śl.:

www.google.com/maps/d/u/0/viewer

Więcej informacji na temat Wiślanej Trasy Rowerowej znajduje się na stronie www.wislanatrasa.info.pl

Projekt "Wiślana Trasa Rowerowa" zakłada zbudowanie, w oparciu o najważniejszą i najbardziej symboliczną z polskich rzek – Wisłę, markowego produktu turystycznego.
 
"Wiślana Trasa Rowerowa" będzie z założenia rowerowym szlakiem, który umożliwi turyście bezpieczne przemieszczanie się oraz da szansę poznania mijanych po drodze subregionów. Całość trasy będzie liczyła ponad 1000 km, przy czym jej początek to źródła rzeki (leżąca w Beskidach m. Wisła), a koniec to ujście rzeki do Morza Bałtyckiego.
 
Elementem wyróżniającym produkt na rynku, który będzie decydować o jego przewadze konkurencyjnej i atrakcyjności turystycznej, jest zapewnienie turyście rowerowemu kompleksowej obsługi i wysokiej jakości usług, przy jednoczesnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Istotne w tym względzie będą zagadnienia związane z podkreśleniem tożsamości trasy (system identyfikacji wizualnej, system informacji turystycznej, sprzedaż pamiątek), jak również jej regionalnych aspektów (wynikających z zaproponowanej filozofii funkcjonowania produktu).
Sama marka "Wiślana Trasa Rowerowa" ma się kojarzyć z bezpieczeństwem turysty rowerowego, wysokim standardem i jakością infrastruktury i usług oraz ciekawą, niezwykle różnorodną ofertą turystyczną.
 
"Wiślana Trasa Rowerowa" jest inicjatywą obejmującą obszar całej Polski (województw położonych nad rzeką Wisła). Jej realizacja na terenie województwa śląskiego jest projektem pilotażowym, który ma na celu stworzenie swoistego rodzaju modelu funkcjonowania trasy na terenie całego kraju. Stąd niezwykle ważna i kluczowa będzie rola założeń przyjętych w dokumencie pt. „Strategia rozwoju produktu turystycznego "Wiślana Trasa Rowerowa" na terenie województwa śląskiego”. Należy tutaj podkreślić, iż rozpoczęcie prac nad wspomnianym dokumentem było możliwe dzięki zaangażowaniu p. Grażyny Staniszewskiej – Deputowanej do Parlamentu Europejskiego oraz grupie cyklistów, zrzeszonych m.in. wokół Towarzystwa Turystyki Rowerowej "Cyklista", którzy wspólnie promowali ideę stworzenia narodowego szlaku rowerowego. Ich wysiłki, ogrom pracy i wiara w postawiony sobie cel, zaowocowały deklaracją wsparcia projektu przez władze samorządowe, w tym Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i w rezultacie podjęciem prac nad dokumentem.
 
Projekt "Wiślanej Trasy Rowerowej" na terenie województwa śląskiego ma na celu wzrost zainteresowania turystów rowerowych, i nie tylko, walorami Regionu poprzez wykreowanie marki "Wiślanej Trasy Rowerowej". Śląski odcinek trasy ma stanowić swoistą oś scalającą obszar województwa. Projekt ma wykorzystywać i promować funkcjonujące atrakcje i produkty turystyczne, jak również czerpać z dziedzictwa Regionu celem stworzenia nowych produktów.
Rozwój "Wiślanej Trasy Rowerowej" jako produktu liniowego, udostępniającego turystom walory krajoznawcze i krajobrazowe województwa śląskiego, stanowi szansę na turystyczne wykorzystanie Regionu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wdrożenie projektu daje możliwość wszechstronnego zaktywizowania całego obszaru oddziaływania trasy, wykreowania funkcji turystycznych w miejscowościach posiadających walory dotychczas nie eksploatowane, jak również poprawy sytuacji na terenach wiejskich m.in. poprzez stymulowanie napływu kapitału inwestycyjnego w infrastrukturę turystyczną i paraturystyczną (zwłaszcza infrastrukturę obsługi rowerzysty) oraz zachęcanie do podejmowania działalność gospodarczej.
 
Strategia rozwoju produktu turystycznego "Wiślana Trasa Rowerowa" na terenie województwa śląskiego jest dokumentem, który z jednej strony zawiera wytyczne co do przebiegu trasy (w oparciu o przeprowadzoną wcześniej analizę województwa), a z drugiej kreuje filozofię funkcjonowania produktu, przy jednoczesnym wskazaniu podmiotów odpowiedzialnych za wdrożenie zapisanych działań oraz uszeregowaniu tych działań w czasie i podaniu podstawowych źródeł finansowania. Stąd dokument zawiera:
  • opis przebiegu "Wiślanej Trasy Rowerowej",
  • opis produktu turystycznego "Wiślana Trasa Rowerowa", w podziale na dwa podstawowe elementy: zagospodarowanie infrastrukturalne i ofertę usług dla turysty rowerowego oraz koncepcję funkcjonowania szlaku,
  • budowę marki "Wiślanej Trasy Rowerowej",
  • elementy wdrożenia strategii (zarządzanie "Wiślaną Trasą Rowerową", harmonogram działań, źródła finansowania).
  1. OPIS PRZEBIEGU "WIŚLANEJ TRASY ROWEROWEJ".
 
Koncepcja przebiegu "Wiślanej Trasy Rowerowej" zakłada wykorzystanie fragmentów istniejących szlaków rowerowych (przy czym niezbędna będzie poprawa jakości nawierzchni na większości odcinków) oraz dobudowanie brakujących odcinków, zbudowanie i modernizację mostów, przebudowanie skrzyżowań oraz stworzenie obiektów małej infrastruktury.
Szczegółowe wytyczne dotyczące niezbędnych inwestycji podane są w dalszej części dokumentu. Należy podkreślić istotny czynnik, jakim jest wpływ tych inwestycji na środowisko naturalne. Wszelkie inwestycje powinny być tak zaplanowane, aby ich realizacja zapewniała ochronę istniejącej fauny i flory. Jest to szczególnie istotne z uwagi na fakt, że rzeka Wisła jest najważniejszym w Polsce i tej części Europy korytarzem ekologicznym i migracyjnym dla zwierząt.
 
Schemat przebiegu "Wiślanej Trasy Rowerowej" odpowiada zasadzie "filozofii rybiego kręgosłupa i ości", która zakłada, iż rowerzysta powinien mieć opcję wyboru trasy, a w jej krytycznych punktach - ułatwiony przejazd. Między punktami A i B rowerzysta jest prowadzony po możliwie łatwej, bezpiecznej i szybkiej trasie, która niekoniecznie musi oferować zapierające dech w piersiach widoki. W zamian za to, w punktach krytycznych, takich jak wyjazdy z miast czy odcinki wzdłuż dróg kołowych, rowerzysta nie musi jechać między samochodami. Cała trasa jest w pełni przejezdna dla wszystkich potencjalnych użytkowników i dobrze skomunikowana z infrastrukturą. Od takiej trasy (tzw. kręgosłupa), w punktach węzłowych odchodzą pętle (tzw. ości), czyli oznakowane trasy regionalne i lokalne, o zróżnicowanym stopniu trudności, prowadzące do wszystkich ciekawych miejsc i atrakcji w okolicy. W punktach węzłowych możliwy jest nocleg, wypoczynek, naprawa roweru etc. Dzięki temu turysta ma stale wybór i może przejechać trasę, w zależności od zainteresowań w jeden, dwa dni, albo jeździć po niej przez tydzień lub nawet dłużej.
Kręgosłup (trasa główna) "Wiślanej Trasy Rowerowej" będzie przebiegał z gminy Wisła, przez gminy Ustroń, Skoczów, Chybie, Jasienica, Czechowice-Dziedzice Goczałkowice Zdrój, Bestwina i Wilamowice, jednocześnie krzyżując się w kilku punktach węzłowych z innymi trasami rowerowymi. Ości, czyli tzw. pętle, będą obejmowały swoim przebiegiem pozostałe gminy objęte projektem.
Miejsca, nazwane punktami węzłowymi, powinny być odpowiednio zagospodarowane. Stanowić one będą, bowiem istotne elementy "Wiślanej Trasy Rowerowej". Koncepcja przewiduje powstanie tam rowerowych mini kompleksów turystycznych, które są opisane w dalszej części dokumentu.
Trasy o charakterze pętli, stanowiące uzupełnienie głównej trasy, zostały podane przez autorów dokumentu przy opisach tych odcinków, na długości, których się zaczynają. Wprowadzenie ich do schematu "Wiślanej Trasy Rowerowej" ma na celu łączenie i wykorzystanie sieci istniejących szlaków rowerowych (bardzo licznych na terenie województwa) w system przebiegu "Wiślanej Trasy Rowerowej", prowadząc do wszystkich ciekawych miejsc w okolicy i tym samym zapoznanie turystów rowerowych z licznymi, często wyjątkowymi, atrakcjami turystycznymi na terenach gmin objętych projektem.
 
Podczas wytyczania przebiegu "Wiślanej Trasy Rowerowej" autorzy niniejszego dokumentu wykorzystali wytyczne systemu szlaku rowerowego EuroVelo, które zawierają odniesienia do programu pięciu wymogów holenderskiej organizacji CROW dla infrastruktury rowerowej. Są to:
§ bezpieczeństwo (minimalizacja niebezpieczeństwa dla rowerzystów i innych uczestników ruchu),
§ spójność (łatwa orientacja i integracja z systemem lokalnych tras rowerowych),
§ bezpośredniość (unikanie zbędnych objazdów, wydłużających drogę), przy jednoczesnym wykorzystaniu np. walorów środowiska naturalnego),
§ wygoda (łatwość korzystania z trasy przez wszystkich rowerzystów, dobra nawierzchnia),
§ atrakcyjność (czytelny przebieg, wysoka estetyka, przebieg przez atrakcyjne turystycznie tereny).
 
 
2.1. SCHEMAT "WIŚLANEJ TRASY ROWEROWEJ".
 
 
POCZĄTEK WTR – KM 0
KORONA ZAPORY JEZIORA CZERNIAŃSKIEGO
 
Trasa główna - Część 1: Zapora (gm. Wisła)– Ustroń - Nierodzim (gm. Ustroń)
 
LANDEK
Trasa główna - Część 3: Landek (gm.  Jasienica) –  Zabrzeg (gm.  Czechowice-Dziedzice) -  gm. Goczałkowice Zdrój – gm.  Czechowice-Dziedzice – Kaniów (gm.  Bestwina) - Dankowice (gm.  Wilamowice) - granica województwa śląskiego
                                                                                             
Pętle:
Goczałkowice Zdrój (gm. Goczałkowice Zdrój) – Pszczyna (gm. Pszczyna) – Bodzów – Frydek – Wola (gmina Miedźna)
Międzyrzecze (gm. Bojszowy) - Bojszowy (gm. Bojszowy) – Bieruń (gm. Bieruń) – Lędziny (gm. Lędziny) – Bieruń (gm. Bieruń) - Chełm Śląski (gm. Chełm Śląski) – Bojszowy (gm. Bojszowy) – Wola (gm. Miedźna)
 
GRANICA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
 
Ustroń-Nierodzim (gmina Ustroń) – Górki Wielkie (gmina Brenna) – Nałęże (gmina Jaworze) – Jaworze - Bielsko-Biała
W miejscowości Ustroń (Ustroń – Nierodzim) z "Wiślanej Trasy Rowerowej" wjeżdżamy (przy rzece Wisła) na trasę Greenway i zarazem na niebieski szlak (biegną one wzdłuż siebie tą samą trasą), jedziemy ul. Krzywaniec, wyjeżdżamy z gminy Ustroń i wjeżdżamy na teren gminy Brenna, gdzie ul. Krzywaniec zmienia nazwę na ul. Nowy Świat. Jedziemy dalej ul. Nowy Świat i skręcamy w prawo w ul. Zalesie. Jedziemy ul. Zalesie i dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Zofii Kossak, gdzie ul. Zalesie zmienia nazwę na ul. Bielską. Przejeżdżamy przez most na rzece Brennica i (po przejechaniu 3,5 km od wjazdu na trasę Greenway przy rzece Wisła) wjeżdżamy do miejscowości Górki Wielkie. Ulicą Bielską jedziemy do skrzyżowania z ul. Szpotawicką, na którą wjeżdżamy. Jedziemy ul. Szpotawicką i wyjeżdżamy z powiatu cieszyńskiego i gminy Brenna, a wjeżdżamy na teren powiatu bielskiego do gminy Jaworze. W tym miejscu ul. Szpotawicka zmienia nazwę na ul. Cisową. Jesteśmy w m. Jaworze-Nałęże. Ulica Cisowa krzyżuje się z ul. Słoneczną, gdzie szlak niebieski przechodzi w szlak czerwony. Jedziemy dalej ul. Cisową i skręcamy w prawo w ul. Folwarczną i tym samym rozłączamy się ze szlakiem czerwonym. Jedziemy dalej ul. Folwarczną szlakiem Greenway, przejeżdżamy przez skrzyżowanie z ul. Zdrojową i jesteśmy w miejscowości Jaworze. Jedziemy do końca ul. Folwarcznej i skręcamy w lewo w ul. Nadbrzeżną, którą również jedziemy do końca i skręcamy w prawo w ul. Cyprysową, potem w prawo w ul. Sielską, na końcu ul. Sielskiej w lewo w Pagórkową, potem w prawo w ul. Koralową, później w prawo kawałek w ul. Wapienicką i w lewo w ul. Południową. Na skrzyżowaniu z ul. Podgórską skręcamy w lewo, jedziemy dalej ul. Podgórską, która zmienia nazwę na ul. Storczyków.
 
 
2.1.1.         CZĘŚĆ III: LANDEK – GRANICA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.
 
LANDEK
 
Część 3:Landek (gmina Jasienica) –  Zabrzeg (gmina Czechowice-Dziedzice) – gmina Goczałkowice Zdrój - gmina Czechowice-Dziedzice – Kaniów (gmina Bestwina) - Dankowice (gmina Wilamowice)- granica województwa
 
Landek
Przekroczenie drogi Bielsko-Biała – Strumień                                               44,3
Droga leśna (prosto)                                                                          44,3
Droga leśna (w lewo)                                                                         45,4
  • miejsce odpoczynku (stoły, ławki)                                        45,4
Droga leśna (w prawo)                                                                                  45,9
  • podstacja w Bronowie - przejazd kolejowy (4 tory)
przejazd strzeżony – monitorowany                                      46,3
  • początek drogi z płyt betonowych (droga pożarowa)            46,3
Zabrzeg
Droga leśna asfaltowa (w prawo)                                                      50,1
  • dojazd do leśniczówki (w lewo 500 m)                                            50,1
Droga leśna gruntowa (w lewo)                                                                     50,7
Korona zapory w Goczałkowicach                                                    51,2
Goczałkowice Zdrój
Zjazd z zapory (w prawo 180 stopni po płytach betonowych)                      54,2
Droga gruntowa (w lewo wzdłuż ogrodzenia zapory)                                    54,3
Droga z płyt betonowych                                                                  54,4
  • skrzyżowanie dróg między stawami (w prawo)                                 55,3
  • skrzyżowanie z mostkiem przez Wisłę                                              55,8
  • wjazd na szlak Greenway                                                      55,8
Droga gruntowa                                                                                 55,9
  • miejsce odpoczynku nad Wisłą (stół, ławki)                          56,0
Wał wiślany (w prawo)                                                                                 57,4
  • szlak Greenway skręca w prawo do centrum Goczałkowic   57,4
  • początek ścieżki dydaktyczno-przyrodniczej                        57,4
  • koniec ścieżki dydaktyczno-przyrodniczej                            58,5
  • przejazd pod mostem kolejowym                                          60,7
ul. Uzdrowiskowa (w prawo na most)                                                           60,9
  • przejazd na prawy brzeg Wisły                                                         60,9
Czechowice-Dziedzice
Droga gruntowa (za mostem w lewo)                                                61,0
  • przejazd pod drogą krajową nr 1                                           61,5
Wał wiślany (w lewo)                                                                        61,6
  • miejsce odpoczynku (w prawo 500 m) ośr. wypoczynkowo
rekreacyjny „KOPALNIOK”                                                 63,2
ul. Nad Wisłą (prosto)                                                                       63,3
kładka nad torami bocznicy towarowej KWK "Silesia" (w lewo)      64,2
ul. Górnicza (w lewo)                                                                        64,3
droga gruntowa (w lewo)                                                                   64,8
mostek na rz. Białka (w lewo)                                                                       65,3
 
Kaniów
Wał nad Białą (za mostkiem w lewo)                                                65,4
  • równolegle do wału przebiega droga techniczna                               65,4
  • skrzyżowanie z drogą techniczną do mostu na Białej                        66,5
  • przejazd pod rurociągiem                                                      67,1
  • droga techniczna wychodzi na wał                                        67,1
  • ujście Białej do Wisły                                                            67,1
Wał wiślany (prosto)                                                                         67,2
  • dom mieszkalny na wale                                                        67,4
  • droga techniczna odchodzi w prawo                                     67,6
ul. Jawiszowicka (w lewo na most na potoku Łękawka)                               71,3
Dankowice
Wał wiślany (za mostem w lewo)                                                      71,4
Granica województw (śląskie/małopolskie) na wale                          73,8
 
OPIS PRZEBIEGU
 
Po przekroczeniu drogi Jasienica– Strumień (niezbędne oznakowanie przejazdu dla rowerów) jedziemy znowu lasem do pierwszego skrzyżowania dróg leśnych. Obok zorganizowanego miejsca postojowo-odpoczynkowego (stół, ławki) skręcamy w lewo, aby na następnym skrzyżowaniu (500 m) znowu skręcić w prawo. Po 400 m przekraczamy czterotorowy przejazd kolejowy obok budynku podstacji Bronów. Przejazd jest bezpieczny: strzeżony i monitorowany. Tuż za przejazdem droga jest wyłożona płytami betonowymi i wymaga położenia asfaltowej nawierzchni. Po przejechaniu prawie 4 km napotykamy prostopadłą asfaltową alejkę. W lewo można nią dojechać do leśniczówki (500 m), a dalej nad brzeg Jeziora Goczałkowickiego (ok. 800 m). My skręcamy w prawo. Zaledwie 600 m jedziemy wygodną asfaltową alejką, aby zjechać w lewo w bardzo wyboistą drogę, która zaprowadzi nas do wylotu korony zapory wodnej na Jeziorze Goczałkowickim.
Z Zabrzega trzykilometrową tamą przejeżdżamy do Goczałkowic Zdroju. Znajdujemy się teraz na lewym brzegu Wisły.Za tamą jedziemy ostro w prawo najpierw drogą gruntową, a po 200 m znowu po płytach betonowych. Na skrzyżowaniu dróg między stawami kontynuujemy jazdę po płytach betonowych i tuż przy kładce na Wiśle łączymy się ze szlakiem Greenway. Wraz z nim opuszczamy drogę z betonowych płyt i jedziemy drogą gruntową do kolejnego skrzyżowania. Przed skrzyżowaniem jest niezbyt dogodne (stromo w dół) zejście do ocienionego miejsca odpoczynku (stół i ławy) położonego tuż nad Wisłą.
Na skrzyżowaniu opuszczamy szlak Greenway, który skręca w lewo i prowadzi do centrum Goczałkowic Zdroju. My wjeżdżamy znowu na wał na rozpoczynającą się w tym miejscu ścieżkę dydaktyczno-przyrodniczą. Ścieżka towarzyszy nam przez ponad 1 km, a my kontynuujemy jazdę nadwiślańskim wałem, między Wisłą a licznymi stawami hodowlanymi.
Po przejechaniu pod mostem kolejowym powracamy na wał, aby po chwili wjechać na stary most drogowy łączący Goczałkowice Zdrój i Czechowice-Dziedzice. Most jest wykorzystany tylko w ruchu lokalnym. Istnieją warunki do wydzielenia pasów dla rowerów w obie strony. Istnieje potrzeba oznaczenia przejazdów dla rowerów. Zaraz za mostem skręcamy w lewo w drogę gruntową. Kierujemy się pod wiadukt na drodze krajowej nr 1, a potem wzdłuż drogi DK1 na wał wiślany.
Wałem jedziemy aż do Czechowic-Dziedzic. Wał przechodzi w spokojną ul. Nad Wisłą, a ta wzdłuż ogrodzenia Kopalni "Silesia" do ruchliwej ul. Górniczej. Przed skrzyżowaniem (ok. 30 m) znajduje się kładka nad torami kolejowymi bocznicy towarowej KWK "Silesia". Trasę można poprowadzić przez kładkę albo do skrzyżowania z ul. Górniczą i po przekroczeniu torów skręcić o 180 stopni w lewo ulicą dojazdową do biurowca KWK "Silesia". Ulica ta po kilkuset metrach zatacza łuk w prawo i kończy się ślepo po 500 m. My jedziemy dalej w lewo, bardzo wyboistą drogą, a później betonową ścieżką, która prowadzi wprost na kładkę na rz. Białej do Kaniowa w gminie Bestwina.
Za mostkiem skręcamy w lewo na wał biegnący wzdłuż rz. Białej. Obok wielkiego rurociągu, gdzie Biała wpada do Wisły, wjeżdżamy na wiślany wał, którym kontynuujemy jazdę do granicy gmin Bestwina i Wilamowice na moście potoku Łękawka. Wały wiślane idą z Łękawką (z obu stron) aż do mostu. Istnieje potrzeba połączenia wałów kładką dla rowerów przed wjazdem na most samochodowy. Od mostu na Łękawce jedziemy wałem do granicy (na wale) województw śląskiego i małopolskiego osiągając dystans: 73,8 km.
 

 
PĘTLE
Powiat pszczyński: Goczałkowice Zdrój – Pszczyna – Bodzów – Frydek - Wola (gmina Miedźna) – 8,2 km
Wyruszamy z Goczałkowic Zdroju spod Klasztoru ss. Salwatorianek na ul. Uzdrowiskowej. Jedziemy w kierunku skrzyżowania ul. Borowinowej z ul. Szkolną. Na skrzyżowaniu (za pocztą) skręcamy w lewo w ul. Szkolną. Przejeżdżamy przez przejazd kolejowy. Dojeżdżamy do skrzyżowania ul. Szkolnej z ul. Jeziorną. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w ul. Jeziorną, skąd dalej włączamy się w Wojewódzką Trasą Rowerową nr 1, tzw. "Trasę Książęcą" biegnącą ul. Jeziorną w kierunku Pszczyny. Jedziemy prosto, przekraczamy granicę gminy Goczałkowice, gdzie ul. Jeziorna zmienia się w ul. Zdrojową. Jadąc prosto ul. Zdrojową mijamy z prawej strony Dzielnicę Pszczyny Kolonia Jasna. Dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą nr 939 (ul. Cieszyńska), na skrzyżowaniu jedziemy prosto. Za skrzyżowaniem "Trasa Książęca" spotyka się z Europejską Trasą Rowerową R4 i szlakiem Greenway, którą pojedziemy aż do granic powiatu pszczyńskiego. Jedziemy R4 i szlakiem Greenway, przejeżdżamy przez Pola golfowe w Parku Zwierzynieckim, wytyczoną trasą jedziemy przez Park Zwierzyniecki (po lekkim łuku w prawo), ponownie przecinamy drogę nr 939 (ul. Żorska), która biegnie przez park. Dalej jedziemy przez Park Pałacowy obok rzeki Pszczynki. Mijamy pałac z prawej strony, za stajniami pałacowymi skręcamy w prawo i dalej jedziemy uliczką przez park do skrzyżowania z ul. Katowicką. Przejeżdżamy przez skrzyżowanie i jedziemy dalej prosto. Przejeżdżamy przez most na rzece Pszczynka. Dalej jedziemy przez tereny zielone. Po lewej stronie mijamy skansen "Zagroda Wsi Pszczyńskiej", przecinamy ul. Parkową i dalej jedziemy prosto przez Park Dworcowy, mijając amfiteatr jedziemy w kierunku ul. Dworcowej. Ulicą Dworcową przejeżdżamy przez przejazd kolejowy, jadąc dalej ul. Dworcową przecinamy drogę krajową E75/E462 (ul. Górnośląska). Jadąc prosto wjeżdżamy w ul. Męczenników Oświęcimskich. Na skrzyżowaniu z ul. Konopnickiej skręcamy w lewo do Dzielnicy Chuchółka, jedziemy wzdłuż wyznaczonej trasy w kierunku ul. Kombatantów. Dalej jedziemy prosto ul. Kombatantów przejeżdżając przez Kolonię Podlesie. Przekraczamy granicę gminy Miedźna. Wjeżdżamy do Bodzowaul. Topolową, skręcamy w lewo w ul. Podrzeczną, która dochodzi do ul. Leśnej, dalej jedziemy prosto ul. Leśną, która łączy się z ulicami Miodową i Dębową w miejscowości Frydek. Przejeżdżamy Frydek i dalej jedziemy prosto odcinkami leśnymi 2,8 km w kierunku miejscowości Wola. Wyjazd z lasu następuje w miejscowości Wola obok Leśniczówki Wola. Przy Leśniczówce trasy R4 i Greenway odchodzą w prawo, a my skręcamy w lewo i dalej jedziemy trasą rowerową wzdłuż drogi prowadzącej do Międzyrzecza w kierunku m. Bojszowy. Wjeżdżamy na teren powiatu bieruńsko-lędzińskiego.
 
Powiat bieruńsko-lędziński: Międzyrzecze (gmina Bojszowy) – Bojszowy – Bieruń – Lędziny – Bieruń – Chełm Śląski – Bieruń – Bojszowy - Wola
Mijamy granicę powiatu bieruńsko-lędzińskiego i dalej jedziemy prosto. Dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą 931, skręcamy w prawo w kierunku m. Bojszowy i dalej jedziemy wzdłuż drogi nr 931 do m. Bojszowy. W Bojszowach wjeżdżamy na trasę krajową nr 151, która w całości jest oznakowana (kolor czerwony). Jedziemy w kierunku Bierunia. Wyjeżdżamy z miejscowości Bojszowy drogą wśród pól do Bierunia (4,8 km). Przekraczamy granicę gminy Bieruń. Jedziemy wokół terenów Zakładów Tworzyw Sztucznych ERG-Bieruń S.A. na Osiedle Chemików, dalej kierujemy się ul. Chemików do centrum miasta Bieruń. W centrum Bierunia Starego w okolicy Rynku trasa nr 151 zbiega się z trasą nr 8 i trasą nr 152.
Z Bierunia istnieją dwie możliwości poprowadzenia tras:
1.      Do Lędzin dalej trasą krajową nr 151 - z Lędzin trasą krajową nr 101 do Zamościa – z m. Zamoście trasą krajową nr 153 do Górek – z Górek trasą krajową nr 8 do Bierunia.
2.      Do Chełmu Śląskiego trasą nr 152 i z powrotem do Bierunia.
Z Bierunia wracamy tą samą trasą przez Bojszowy – Wolę - Bodzów- Pszczynę - do Goczałkowic Zdroju.
 
Trasa 1: Bieruń-Lędziny-Zamoście-Górki-Bieruń
W Bieruniu dalej jedziemy ul. Macierzyńskiego wzdłuż kilometrowego odcinka Bieruńskiej Grobli, ul. Będzińską, Gałczyńskiego w kierunku Lędzin. Przekraczamy granicę gminy Lędziny. Trasa wiedzie ul. Zabytkową i Kupilasa na Górę Klimont (305 m n.p.m.). Dalej jadąc trasą nr 151 w Lędzinach mijamy zabytkowy cmentarz przy kościele pw. św. Anny. Dojeżdżamy ul. Lędzińską do skrzyżowania z ul. Sobieskiego, gdzie spotykamy się z trasą nr 101 (czarną). Dalej jedziemy oznakowaną trasą nr 101 do m. Zamoście ul. Sobieskiego do skrzyżowania, gdzie skręcamy w ul. Zamkową. Dalej ul. Zamoście, Zakole jedziemy do Zamościa.
Trasa nr 101 w większości przebiega przez tereny rekreacyjne. Od Zamościa stanowi połączenie z kompleksem lasów murckowskich.
W Zamościu przy ul. Zakole rozpoczyna się zielona trasa nr 153, na którą wjeżdżamy. Tą drogą poprzez XIX-wieczny most na rzece Przyrwie dojeżdżamy do ul. Zawiszy Czarnego. Tam w lewo wzdłuż osadnika do ul. Reymonta (3,4 km), w prawo ul. Ławecką i znów w prawo ul. Kraszewskiego wzdłuż torów kolejowych. Dojeżdżamy do ul. Lędzinskiej przy tzw. kolejce (5,1 km) i chodnikiem wzdłuż tej ulicy jedziemy w stronę osiedla "Centrum". Stąd przez ul. Lędzińską dojeżdżamy do osiedla "Centrum". Omijamy je i dalszą drogę pokonujemy przez las za boiskiem sportowym MKS Lędziny. Dojeżdżamy (6,4 km) do ośrodka "Zalew". Stamtąd drogą przez las i łąkami do torów kolejowych, dalej wzdłuż nich aż do ul. Paderewskiego. Za przejazdem kolejowym dojeżdżamy lasem do ul. Szenwalda (9,0 km) w Górkach. Trasa kończy się przy kościele pw. św. Piotra i Pawła w Górkach. Punkty postojowo-odpoczynkowe dla rowerzystów: przy ośrodku "Zalew".
W Górkach wjeżdżamy na oznakowaną trasę krajową nr 8, która prowadzi do Bierunia (4,0 km). Przejeżdżamy przez przejazd kolejowy, skręcamy w lewo, przecinamy ul. Toruńską, następnie skręcamy w prawo na drogę, która prowadzi przez most. Dalej jedziemy w lewo wzdłuż XVI-wiecznej Grobli Bieruńskiej porośniętej starodrzewiem, następnie przecinamy ul. Krakowską na skrzyżowaniu z ul Chemików i jedziemy dalej ul. Chemików do centrum miasta Bieruń Stary, wracamy w okolicę rynku, miejsce gdzie zbiegają się trasy nr 8 nr 158 i nr 152.
Punkty postojowo-odpoczynkowe dla rowerzystów: w Bieruniu: ośrodek wypoczynkowy "Łysina", parking przy kościółku św. Walentego.
 
Trasa 2: Bieruń- Chełm Mały- Bieruń
Jedziemy trasą krajową nr 152. Trasa biegnie z centrum Bierunia, na południe ul. Chemików przez skrzyżowanie z ulicą Krakowską i Kopcową, potem ul. Rędzinną koło stacji PKP do ul. Bojszowskiej. Przy kapliczce skręcamy w prawo, drogą do pierwszego skrzyżowania z torami kolejowymi i prosto obok Góry Chełmeczki (punkt widokowe). Za Górą Chełmeczki trasa wiedzie w lewo, przecina ul. Turystyczną do Bijasowic (6,7 km). W lewo od trasy zlokalizowany jest kolejny punkt widokowy - Bijasowicka Górka (258 m n.p.m.). Z Bijasowic trasa biegnie ul. Wiślaną do m. Zabrzeg i dalej do Bierunia Nowego. Z Nowego Bierunia jadąc prosto ul. Mieleckiego docieramy do Czarnuchowic (11,3 km). Droga z Czarnuchowic biegnie w stronę Chełmu Śląskiego. Omija centrum, ale przecina dzielnicę Chełm Mały (15,9 km). W Chełmie Małym dojeżdżamy na Smutną Górę (punkt widokowy). Wracamy do Bierunia tą samą trasą.
Punkty postojowo-odpoczynkowe dla rowerzystów: parking przy kościółku pw. św. Walentego w Bieruniu, w Chełmie Małym - przy Smutnej Górze.
 
GRANICA WOJEWÓDZTWA
 
 

powrót