14 kwietnia w Urzędzie Miejskim w Bielsku-Białej odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Beskidzkie Towarzystwo Cyklistów z udziałem Prezydenta Miasta Bielska-Białej Jacka Krywulta.
Spotkanie zorganizowane było z okazji 20-lecia Rodzinnych Rajdów Rowerowych, co było dobrą okazją do zaprezentowania kilku interesujących i ważnych projektów rowerowych, które zostały zrealizowane w ostatnich latach bądź właśnie trwają w Bielsku-Białej.
Oprócz Prezydenta Miasta oraz Jolanty Koźmin z Beskidzkiego Towarzystwa Cyklistów podczas konferencji głos zabrali: Grażyna Staniszewska, Jakub Jonkisz – 2B Eco Riders, Aleksander Kopia – Śląski Oficer Rowerowy oraz przedstawiciele Urzędu Miejskiego i Miejskiego Zarządu Dróg.
Na wstępie spotkania Prezydent Jacek Krywult przypomniał o aktualnych działaniach na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej w Bielsku-Białej.
- Wszędzie tam gdzie robimy remont staramy się aby powstały ścieżki rowerowe. Docelowym planem jest to aby je wszystkie ze sobą połączyć. Staramy się żeby ruch rowerowy się rozwijał i mam nadzieję, że w najbliższym czasie powołamy taką mini komisję do spraw audytu infrastruktury rowerowej – zaznaczył Jacek Krywult, Prezydent Miasta Bielska-Białej.
Komisja ds. audytu infrastruktury rowerowej zostanie powołana przy bielskim Urzędzie Miejskim.
Podczas konferencji Jolanta Koźmin z Beskidzkiego Towarzystwa Cyklistów przybliżyła historię rajdów, zaczynając od 1996 roku. Inicjatorka rajdów przypomniała, że na przestrzeni 20 lat w 39. edycjach Rajdu uczestniczyło przeszło 90 tys. rowerzystów, a podczas wszystkich dotychczasowych edycji uczestnicy przejechali ponad 1500 km, odwiedzając wszystkie możliwe miejscowości dookoła Bielska-Białej.
A już za kilka dni 40 Bielski Rodzinny Rajd Rowerowy, który odbędzie się już w niedzielę 24 kwietnia.
Wymyślone przez Grażynę Staniszewską rajdy odbywają się od 20 lat! - Ideą było stworzenie lobbingu na rzecz ścieżek rowerowych. Chcieliśmy wyciągnąć ludzi z domów na rowery, policzyć, ilu nas jest. To miał być rodzaj demonstracji, a przy okazji bardzo miłego spędzenia połowy niedzieli – wyjaśnia Staniszewska.
Oficer Rowerowy woj. Śląskiego Aleksander Kopia przedstawił kilka założeń rowerowej polityki województwa śląskiego. Zachęcał min. do wdrożenia w Bielsku-Białej "Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej" rekomendowanych na terenie województwa śląskiego.
W trakcie konferencji omówiono również działanie systemu bezobsługowych wypożyczalni rowerów w Bielsku-Białej oraz przedstawiono argumenty za powstaniem i dalszą rozbudową kompleksu górskich rekreacyjnych tras rowerowych Enduro Trails – Bielsko-Biała oraz nowości w dziedzinie dróg dla rowerów.
Na rozbudowę czeka także kompleks górskich ścieżek rowerowych na Koziej Górze. Jak opłacalna to inwestycja przekonywał Jakub Jonkisz ze Stowarzyszenia 2B Eco Riders. - To jeden z najbardziej opłacalnych produktów turystycznych. Stosunek nakładów do ich wybudowania jest niewielki w porównaniu do zysków, jakie przynoszą – mówił. Przytoczył dane dotyczące m.in. kanadyjskiego Whistler, gdzie 100 tys. rowerzystów rocznie przyjeżdża korzystać z górskich ścierek rowerowych. Zysk oscyluje wokół 40 mln dolarów.
Podczas spotkania prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult zaznaczył, że miasto przy każdej inwestycji drogowej stara się budować ścieżki rowerowe, których w mieście jest ok. 30 kilometrów. - Docelowym planem jest połączenie tych ścieżek w logiczną całość, by nie były oderwane od siebie – zaznaczył. Podkreślił, że miasto stara się, by ruch rowerowy w Bielsku-Białej rozwijał się.
W tym celu zostanie powołana komisja ds. audytu infrastruktury rowerowej. Znajdą się w niej przedstawiciele Beskidzkiego Towarzystwa Cyklistów, bielskiego Ratusza oraz Miejskiego Zarządu Dróg. Jolanta Koźmin, szefowa BTC wyjaśniła, że komisja miałaby za zadanie audytowanie istniejącej infrastruktury rowerowej. - Nie chodzi o budowanie nowych rzeczy, ale poprawiania infrastruktury, która już jest. Czasem brakuje oznakowania, czasem trzeba załatać dziura albo zamontować dodatkowe oznakowanie. Komisja zajmowała by się na początek drobnymi rzeczami, by usprawniać ciągi rowerowe, tak aby można było bezpiecznie poruszać się na rowerze. Jednocześnie pilotować będziemy wdrożenie najnowszej strategii „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej” rekomendowanych na terenie województwa śląskiego. – dodała.